Socialpedagog.

Jag har alltid sagt att jag vill läsa till socionom. Men jag har tittat runt lite, och det är så jäkla höga snitt, iallafall söderut. Så jag tittade på lite andra utbildningar inom samma område. Och jag hittade min DRÖM utbildning, socialpedagog. Jag som skulle läsa in matte b i höst för det behöver man till socionom på alla utbildningar från och med hösten 2010, men på socialpedagogprogrammet behöver man inte det :D Enbart grundläggande behörighet, jag blev överlycklig. Behöver jag bara läsa in de 2 kurser jag håller på med nu, thats it. Högskoleprov och sen äre bara att söka. 1/3 av ansökningarna går dom inte på betyg och hp, utan på personlighet, erfarenheter och dylikt. Man skriver då ett personligt brev och får komma ner på en intervju. Låter himla vettigt tycker jag.
Man kan ha mvg i allt, men vad gör det om du inte kan se människan framför problemet tex ?
Socialpedagog är nästan samma som socionom, fast man arbetar närmare människan och det är inte lika mkt pappersarbete. Och det är lika brett, man kan jobba på socialkontor, behandlingshem, kriminalvården, äldreomsorgen, psyk, skolor, barn, ungdomar, missbruk... ja mkt!

Denna utbildning är i Trollhättan, så kommer jag in där till våren flyttar vi direkt. Det som är så skönt med Johans jobb, att vi kan flytta lite varstans, nästan iallafall. Tiden får utvisa, men jag vill verkligen gå denna utbildning!!!!!


Idag har jag jobbat halvdag, myst med Troy, lekt, varit nere hos farmor o farfar på middag, handlat, plockat undan, ja lite sånt! Nu sover liten dojje och jag sitter och väntar på att Johan ska komma hem :) ÅÅÅÅ vad jag ska krama han! Imorgon blir det jobb igen!!!



Ha en bra kväll alla :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback